22.12.2016

Naprawa samochodu z AC

Autocasco jest dobrowolnym ubezpieczeniem komunikacyjnym, chroniącym kierowcę / właściciela, przed ponoszeniem kosztów naprawy samochodu z własnej kieszenie. Ubezpieczenie autocasco pozwala dokonać naprawy uszkodzeń samochodu, spowodowanych przez jego kierowcę. Wykupienie ubezpieczenia AC  może być naszą własną decyzją, ale również warunkiem koniecznym, jeśli kupujemy samochód w kredycie bankowym lub decydujemy się na leasing

JAK WYGLĄDA PROCEDURA NAPRAWY POJAZDU Z UBEZPIECZENIA AC?

  • Wariant kosztorysowy – wypłata odszkodowania odbędzie się na podstawie kosztorysu, przygotowanego przez rzeczoznawcę towarzystwa ubezpieczeniowego. W tym przypadku, ubezpieczyciel wypłaci taką sumę pieniędzy, którą uzna za wystarczającą do naprawy pojazdu. Zwykle naprawa będzie się odbywała na zamiennikach części oryginalnych, a dodatkowo wartość części zamiennych będzie pomniejszona o około 20 procent, czyli amortyzację. Wariant ten nie jest korzystny w przypadku ubezpieczania samochodów nowych i kilku letnich, ponieważ powoduje znaczące obniżenie sumy odszkodowania, uniemożliwiając wykonanie solidnej naprawy, zgodnie z zalecaną technologią producenta. Zdecydowanie się na wariant kosztorysowy ma natomiast odzwierciedlenie w cenie ubezpieczenia AC, które będzie nieco tańsze.
  • Wariant serwisowy – wypłata odszkodowania z polisy AC, będzie się odbywać na konto serwisu, które wykona naprawę naszego pojazdu. Najczęściej jest to autoryzowany serwis konkretnej marki, ale może to być również jeden z serwisów, współpracujących z konkretnym ubezpieczycielem. W przypadku wariantu serwisowego, ubezpieczyciel będzie opłacał faktury za naprawę, wystawione przez serwis. Cały proces płatności pomija klienta, gdyż pieniądze trafiają bezpośrednio na konto serwisu. Mamy wtedy do czynienia z tak zwaną naprawą bezgotówkową. Rozwiązanie to jest polecane dla samochodów nowych i kilkuletnich, ponieważ pozwala wykonać naprawę jak najlepiej, przy użyciu oryginalnych części zamiennych. Ubezpieczyciele i leasingodawcy również stawiają warunek, aby ubezpieczenie autocasco było wykupowane w wariancie serwisowym, a nie kosztorysowym.

ZGŁOSZENIE SZKODY

Pierwszym etapem likwidacji szkody komunikacyjnej z ubezpieczenia AC, jest zgłoszenie szkody. Można tego dokonać telefonicznie lub przez internet. Jeśli samochód ucierpiał w zdarzeniu tak mocno, że nie może o własnych siłach się poruszać, szkodę należy zgłosić telefonicznie z miejsca zdarzenia, wzywając jednocześnie lawetę, która przetransportuje pojazd do warsztatu, wykonującego dalsze naprawy. Całodobowy numer alarmowy towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym masz wykupione AC, jest umieszczony na potwierdzeniu zawarcia polisy OC. Kontaktując się z konsultantem infolinii, uzyskasz wszystkie informacje, dotyczące współpracujących warsztatów oraz możliwości otrzymania samochodu zastępczego.

WYCENA USZKODZEŃ

Wstępna wycena uszkodzeń jest wykonywana przez towarzystwo ubezpieczeniowe, na podstawie dokumentacji fotograficznej, wykonanej przez pracownika TU. Na otrzymanie kosztorysu zazwyczaj czeka się około tygodnia, od sporządzenia zdjęć uszkodzeń. Kiedy otrzymamy kosztorys, możemy podjąć dwie decyzje:

1 – Zgodzić się na sumę odszkodowania zaproponowaną przez ubezpieczyciela – wtedy pieniądze te wpłyną na nasze konto i możemy nimi dowolnie dysponować. Naprawić samochód lub pozostawić go uszkodzonym, a pieniądze wykorzystać na inne cele.

2 – Udać się z kosztorysem do serwisu, w którym chcemy naprawiać samochód. Na miejscu należy poprosić pracowników o sporządzenie własnego kosztorysu naprawy samochodu, zgodnie z technologią producenta. To zazwyczaj będzie wymagało podpisania upoważnienia, na odbiór przez warsztat odszkodowania wypłaconego przez TU. Kosztorys warsztatu, jest następnie wysyłany do ubezpieczyciela. Dopiero po jego zaakceptowaniu, czyli zobowiązaniu się do zapłaty faktury o takiej wysokości, warsztat może przystąpić do naprawy pojazdu.

Taka kolejność ma miejsce przy AC w wariancie serwisowym. Mając AC w wariancie kosztorysowym, zostanie nam wypłacone odszkodowanie w gotówce, zgodne z kosztorysem ubezpieczyciela.

Jeśli przydarzyła Ci się kolizja lub wypadek i Twój pojazd jest aktualnie naprawiany, skontaktuj się z nami. Nasza wypożyczalnia samochodów może zaproponować Ci wynajem auta na czas naprawy.