06.02.2017

Trudne sytuacje na drodze

Trudne sytuacje na drodze

Pokonując dziesiątki kilometrów dziennie, możemy być narażeni na różnego rodzaju dziwne, a czasami niebezpieczne sytuacje na drodze. Od naszej wiedzy i refleksu może zależeć to, czy wyjdziemy z nich obronną ręką, czy jednak nasze problemy jeszcze bardziej się powiększą.

WYSTRZAŁ OPONY

To najczęściej zdarza się w samochodach ciężarowych, ale również osobówki są tym zagrożone. Wystrzał opony w trakcie jazdy, powodowany jest jej złym stanem technicznym, niewystarczającym lub nadmiernym ciśnieniem lub korzystaniem z opon bieżnikowanych. Wystrzałowi opony towarzyszy najczęściej głośny huk, a także utrata kontroli nad prowadzeniem pojazdu – szczególnie podczas szybkiej jazdy. Rolą kierowcy, który znajdzie się w takiej sytuacji, będzie bezpieczne zatrzymanie samochodu. To wymaga jednak umiejętności wyjścia z poślizgu. Co należy robić? Na pewno nie gwałtowanie hamować, ale stopniowo zmniejszać prędkość jazdy poprzez redukcję biegów. Osiągając bezpieczną prędkość, należy zjechać na pobocze, oznakować miejsce postoju i wezwać pomoc drogową. Aby takie przypadki miały miejsce jak najrzadziej, bardzo ważna jest regularna kontrola stanu technicznego opon.

BRAK PALIWA

To jedna z najczęstszych przyczyn przerwania podróży. Kończące się paliwo w baku, najczęściej jest spowodowane nieuwagą kierowcy lub uszkodzeniem wskaźnika poziomu paliwa. Co zrobić w takiej sytuacji, kiedy do najbliższej stacji benzynowej dzielą nas długie kilometry? Przede wszystkim należy zjechać samochodem w bezpieczne miejsce, w którym nie będziemy powodować zagrożenia. Następnie można próbować zatrzymać innych kierowców, prosząc ich o pomoc w dostarczeniu paliwa. Posiadacze ubezpieczenia asisstance mogą dzwoniąc na nr centrum zgłoszeniowego, poprosić o to, aby pomoc drogowa dostarczyła im paliwo w kanistrze. Zwykle czas oczekiwania na przyjazd pomocy, wynosi do maksymalnie jednej godziny.

JAZDA WE MGLE

Jazda w warunkach ograniczonej widoczności jest bardzo trudna i niebezpieczna. Szczególnie kiedy poruszamy się po drogach szybkiego ruchu i autostradach. Kiedy widoczność spadnie poniżej 50 metrów, należy w samochodzie włączyć tylne światło przeciwmgłowe. Podczas jazdy w takich warunkach, bardzo ważne jest zachowanie odpowiednio dużej odległości od poprzedzających samochodów. Pozwoli nam to bezpiecznie wyhamować, w razie napotkania na drodze wypadku. A jak należy się zachować, kiedy podczas jazdy po autostradzie najeżdżamy na karambol? Jeżeli udało nam się bezpiecznie wyhamować, ustawiamy samochód maksymalnie blisko prawej krawędzi drogi, włączamy w nim światła awaryjne i opuszczamy pojazd. Jeżeli warunki na to pozwalają, należy za samochodem ustawić trójkąt ostrzegawczy, który będzie informował innych kierowców o niebezpieczeństwie i może pomóc im uniknąć najechania na karambol. Zagrożenie można również sygnalizować błyskając latarką, zapalając flary ostrzegawcze czy rzucając na jezdnię jaskrawe kamizelki. Kierowcy i pasażerowie powinni oczekiwać za barierkami energochłonnymi, aż na miejsce przyjadą służby ratunkowe i pomoc drogowa.

KONTROLKA CHECK ENGINE

Zapalenie się w czasie jazdy żółtej kontrolki silnika – CHECK ENIGINE, informuje o pojawieniu się jakichś problemów z jednostką napędową. Nie oznacza to jednak konieczności bezwzględnego zatrzymania się. Kontrolka sygnalizuje jakieś problemy i oznacza, że powinniśmy się udać samochodem do serwisu na diagnostykę komputerową. W tym czasie, silnik może pracować w trybie awaryjnym, osiągając jedynie część swojej pełnej mocy lub pracując w niepełnym zakresie obrotów. Natomiast, jeśli na wyświetlaczu zapali się czerwona kontrolka STOP lub pojawi się taki komunikat, należy jak najszybciej zatrzymać samochód i nie kontynuować dalszej jazdy. Tak samo należy postąpić, jeśli w czasie jazdy uruchomi się czerwona kontrolka ciśnienia oleju lub hamulców. Każda z nich sygnalizuje poważną usterkę, mogącą oznaczać problemy z bezpieczeństwem samochodu.

PROBLEM Z OŚWIETLENIEM

Niewątpliwie największe problemy z zewnętrznym oświetleniem mają samochody francuskie. Przepalające się żarówki są tam codziennością. Jazda z niepełnym oświetleniem może być przyczyną zatrzymania samochodu przez policję i zakazem dalszej jazdy. Do czasu usunięcia usterki. Na takie okoliczności warto ze sobą wozić zestaw zapasowych żarówek, a także poznać metodę ich wymiany. W wielu nowszych samochodach może to być skomplikowane i będzie wymagało dysponowania śrubokrętem. Dostęp do reflektorów można uzyskać albo ze środka komory silnika, albo od wewnętrznej strony nadkola, po odkręceniu plastikowej klapki. W niektórych modelach samochodów, wymiana żarówki będzie wymagała zdjęcia przedniego błotnika. Jeśli tak jest w przypadku twojego samochodu, to niezbędnego wsparcia może udzielić pomoc drogowa, dysponująca odpowiednimi narzędziami, wiedzą i umiejętnościami szybkiej wymiany żarówki. Ta sytuacja po raz kolejny skłania do tego, aby zdecydować się na wykupienie ubezpieczenia asisstance.